Lezenswaardig

Het dunning-krugereffect (jsw – Schmeier)

10 oktober 2018

Leerkrachten moeten de leerstof en instructie afstemmen op wat kinderen nodig hebben en niet op hoe zij zelf leren. Daar komt bij dat leerlingen zichzelf gemakkelijk overschatten en leerkrachten hun kennis en expertise onderschatten. Klik hier voor het hele artikel 

Lees verder

Geen uitzendbureaus

10 oktober 2018

Om precies deze reden die Rene Kneyber in zijn column beschrijft hebben we binnen Fluvium de afspraak om geen uitzendbureaus in te zetten als oplossing voor het lerarentekort. We zijn zuinig op ons geld en willen deze beweging in het onderwijsveld niet stimuleren. Dat dat tot onvermijdelijke noodoplossingen zal komen zoals bijvoorbeeld het naar huis […]

Lees verder

Boekentips

05 oktober 2018

Een tip voor de scholen, of voor de leerkrachten. Twee boeken van mensen die ik persoonlijk ken (geen aandelen) waarvan ik van mening ben dat zij veelbetekenend zijn voor de kwaliteit van het onderwijs. Marcel Schmeier vertaalde een boek (EDI) en schreef een boek (effectief rekenonderwijs). Met name zijn Edi boek en zijn trainingen geven […]

Lees verder

Column

26 september 2018

Een van onze collega’s op OBS Est heeft een column in de Gelderlander. Leuk om te lezen! Klik hier

Lees verder

21 scholen in een stichting

13 september 2018

Deze week is onderstaand persbericht in de krant geplaatst. Het vertelt over de visie die we met elkaar nastreven. Ik realiseer me dat dit in het verleden van de stichting wellicht anders is uitgevoerd of uitgestraald. In de afgelopen  maanden hebben we echter een aantal beleidsstukken aangepast en beleid veranderd (bijvoorbeeld de Bepo gelden en […]

Lees verder

Drie maal in de krant

13 september 2018
Lees verder

Natuurlijk en schools leren (didactiek)

12 september 2018

Hoe leren kinderen het best? Hierover bestaan grofweg twee opvattingen. De eerste opvatting is dat kinderen vanzelf leren door te spelen en ontdekken. We hoeven enkel een rijke leeromgeving te creëren en kinderen komen op natuurlijke wijze tot bloei. De andere opvatting is dat kinderen leren van een leerkracht die uitlegt en voordoet. Hierbij worden […]

Lees verder

Inzet van Chromebooks in de onderbouw

11 september 2018

Een tip van Wieke Heikoop (Bovenschools ICT-er). Toevoeging bij deze tip: ‘meester Sander’ is een bevlogen onderbouwleerkracht die in staat is om teams te begeleiden bij de inzet van ict in (met name) de onderbouw. Je kunt hem volgen via social media (twitter en eigen site) en op uitnodiging kan hij op school meer komen […]

Lees verder

IB’er hoe kun jij nog veel meer betekenen voor de leerlingen?

30 augustus 2018

Elke Intern Begeleider (IB’er) wil het beste voor de leerlingen op school. Maar wat helpt jullie kinderen het meest? Je weet dat leraren het verschil maken. Wat kun jij doen om hen nog sterker te maken? Je spreekt de leerlingen en weet waar zij behoefte aan hebben. Hoe kun jij hun stem nog duidelijker laten […]

Lees verder

Over werkdruk en het lerarentekort

27 juli 2018

De vakantietijd en de verschillende berichten in de media inspireerden mij tot het schrijven van twee artikelen. Deze kan je hier terug lezen. Over het lerarentekort – de opdrachten voor de politiek, de Pabo’s en de werkgevers. Over werkdruk – wat je er samen met je team aan zou kunnen doen. De stukken zijn prikkelend,

Lees verder