Een tip voor de scholen, of voor de leerkrachten. Twee boeken van mensen die ik persoonlijk ken (geen aandelen) waarvan ik van mening ben dat zij veelbetekenend zijn voor de kwaliteit van het onderwijs.
Marcel Schmeier vertaalde een boek (EDI) en schreef een boek (effectief rekenonderwijs). Met name zijn Edi boek en zijn trainingen geven inzicht in ‘onderwijs’ dat werkt en er toe doet, in iedere onderwijssetting en visie. Het betreft wetenschappelijk aangetoonde werkwijze die daadwerkelijk het verschil maken en kansen vergroten voor kinderen. Het is niet niets om een SO klas op het gebied van lezen en spelling boven het landelijk gemiddelde te laten scoren. Wisbordjes, beurtenstokjes, geleide instructies; het levert een substantiĆ«le bijdrage tot de leersuccessen.
Eva Naaijkens en Martin Bootsma leiden een school in Amsterdam en weten door hun focus op onderwijs goede resultaten te behalen. In hun aanpak en die van Marcel herken ik de kwetsbare groepen die ook in onze scholen zijn. Het is voor veel van ‘onze’ kinderen niet vanzelfsprekend dat zij het leren oppakken. Des te meer verdienen zij een prachtige plek op school waar men weet wat er toe doet voor hen. Op heldere wijze nemen Eva en Martin stelling in over wat er wel en wat er niet toe doet. Zij hebben zeer praktische tips voor iedereen die in het onderwijs werkt.
Het zijn twee boeken die ik van harte wil aanbevelen. Wellicht besteed je je bon eraan of weet je de schoolleiding te overtuigen om een aantal van deze boeken aan te schaffen en met elkaar te lezen.
Andere boektips voor een vermelding op het intranet zijn van harte welkom.
‘En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?’