Lezenswaardig
Margreet: “Het ene kind blinkt uit in cognitieve vakken terwijl het andere kind juist meer begaafd is op het creatieve vlak. Omdat we al onze leerlingen hun eigen talenten willen laten ontdekken en ontwikkelen, ontstond de behoefte om wetenschap en techniek aan te gaan bieden. Maar hoe zet je dat op? Omdat we dat zelf […]
Lees verderVan onze collega’s van de Westerbeek van Eertenschool ontvingen we dit persbericht. (klik hier) Het betreft een artikel over het werken in ‘cultuurateliers’, waar op de WvE school al voor het derde jaar met plezier mee gewerkt. Wie weet ook ter inspiratie voor onze andere scholen? (heb jij soortgelijke initiatieven, laat het gerust weten om […]
Lees verderIk stond laatst op een feestje. Man vroeg aan mij. Wat doe jij? Ik zeg, ik ben leraar. Hij zegt. Ha leraar, dat is geen beroep dat is meer een roeping. Ik zeg, nou, het is ook echt een beroep. Ik zag mijn vrouw een paar meter verderop schudden met haar hoofd. “ Niet op […]
Lees verderGELDERMALSEN – Schoolbestuurders houden hun hart vast als straks de griepgolf zich aandient. Het lerarentekort zorgt ervoor dat er amper nog vervangers zijn. Schooldirecteur Jeroen Goes wil echter zeker geen onbevoegden voor de klas. Klik hier voor het artikel in de Gelderlander van 26 oktober
Lees verderIn het primair onderwijs zien we de intrede van de tablets en chromebooks ook op steeds jongere leeftijd. Wat is het effect hiervan op het leren in de brede betekenis van het woord (kennis opdoen, vaardigheden ontwikkelen). Het is goed om te weten wat de wetenschap ons hierover weet te vertellen. Wanneer zijn de hersenen […]
Lees verdermaar nu de volledige versie. Het Dunning-Kruger effect – de vloek van kennis. Klik hier
Lees verder(blog van Jeroen) De leerkracht Ik startte bijna 25 jaar geleden als leerkracht.Het stond buiten kijf dat ik daar voor kinderen en hun ouders het verschil maakte. Aan het einde van het jaar werd mij dat duidelijk gemaakt middels bedankjes, cadeautjes, lieve woorden. Na een goed gesprek kwam de ouder de volgende dag nog even […]
Lees verderSlechts sporadisch een teamvergadering, de administratieve taken grotendeels geschrapt en nauwelijks extra activiteiten – zoals de organisatie van een warme truiendag. De Amsterdamse schoolleider Eva Naaijkens (44) is er duidelijk over: aan het lijf van haar leerkrachten géén polonaise. ‘Ik verwacht niet dat mijn mensen duizendpoten zijn, die leeglopen op allerlei randzaken. Zij moeten kunnen […]
Lees verderGELDERMALSEN – Speciaal onderwijs waar het moet, regulier waar het kan. In de nieuwe klas BaO+ in Geldermalsen worden extra zorg en gewoon basisonderwijs gemixt, zodat kinderen niet naar het speciaal onderwijs hoeven, maar in de buurt naar school kunnen. Klik hier voor het artikel in de Gelderlander
Lees verderMartin Bootsma, leerkracht en auteur van ‘wat als we weer eens gewoon gingen lesgeven?’ schreef er dit over. Over de verhouding tussen die drie, op de juiste momenten. Dat is het mooie en het moeilijke van het vak. Maar als je dat beheerst, kom je met de leerlingen tot grote hoogte! Veel leesplezier. klik hier
Lees verder