Lezenswaardig

Werkdruk, binnen de lijntjes van het redelijke.

03 januari 2019

Een prikkelend artikel. Ter inspiratie en om met elkaar eens het gesprek over te voeren. In de breed uitgemeten tevredenheidsonderzoeken scoort dit item bij leerkrachten in het basisonderwijs nog steeds erg laag. Dat is bij onze organisatie helaas niet anders. Tussen de doelgroepen zit overigens nog wel een interessant verschil in beleving; De jongere versus de […]

Lees verder

Ieder kind kan (moet) leren lezen

02 januari 2019

In 2019 zal Fluvium een nieuw strategisch beleidsplan opstellen. Hierin zullen we beschrijven welke doelen we willen stellen op stichtingsniveau. Aan de hand van dit plan schrijven scholen hun eigen schoolplan. Je kunt je voorstellen dat we op stichtingsniveau niet te veel (slechts enkele) doelen zullen stellen. Immers: wat raakt en past bij alle scholen? […]

Lees verder

Tussenjaar op de Lingeborgh

21 december 2018

Op initiatief van een van onze directeuren, Evert de Vries, start de Lingeborgh in het nieuwe schooljaar met een tussenjaar. Intern begeleiders, leerkrachten van groep 8 en directeuren hebben hierover inmiddels meer informatie ontvangen. In dit krantenartikel lees je er meer over. Tussenjaar op de Lingeborgh

Lees verder

Twee artikelen

20 december 2018

Extra ‘leesvoer’ voor een heerlijke lange kerstvakantie. Van de hand van Schmeier. Zoals al eerder op het intranet geschreven: ter inspiratie, niet als dé visie op onderwijs, maar als inspiratie om je eigen ideeën hierover te vormen. Heb je zelf artikelen die je bent tegengekomen die je hier wilt delen, mail het even dan aan […]

Lees verder

Binnensluiten

18 december 2018

In ‘lezenswaardig’ een anekdote van een van onze scholen. Naast ‘kwalificatie’ (het behalen van goede resultaten) is ‘persoonsvorming’ en ‘socialisatie’ een opdracht van het Nederlands onderwijs. In goede scholen is er een goede balans in die drie. Afhankelijk van de omstandigheden verdient een van de drie peilers meer aandacht dan de ander. Wanneer er kinderen […]

Lees verder

ADHD – alles op een rij

16 december 2018

Het was pas een paar jaar geleden dat een orthopedagoog mij vroeg: en jij? Ze bedoelde te zeggen: ik ken je nu al redelijk goed, en herken allerlei signalen van ADHD bij jou. Plots vielen kwartjes op z’n plek. Van jaren en recenter geleden. Zonder diagnose heb ik het er, met de nodige (onderwijs) kleerscheuren, […]

Lees verder

Deze is voor jou

13 december 2018

Deze is voor jou juf, ja voor jou, over wie zoveel wordt gerapporteerd.   Raden, bonden, vuistdikke rapporten en oordelen.    Voor jou, van wie er altijd  wel iemand  iets vindt.   Er wordt over je gesproken, iets van je gevonden.   Op straat,  het plein,  langs het voetbalveld.   Voor jou, ik zie je […]

Lees verder

Niet vergeten

04 december 2018

December de klas is mooi versierd en straks gaan we lekker eten de groen versierde boom met lichtjes Juf, wil je mij dan alsjeblieft niet vergeten? Juist nu voel ik mij erg alleen met die blije gezichten en mooi geklede mensen bij mij thuis is de sfeer heel anders en zou ik gewoon wat blijheid […]

Lees verder

Jan Harmenshof is Begaafdheidsprofielschool

30 november 2018

Sinds oktober 2018 is openbare basisschool Jan Harmenshof in Geldermalsen lid geworden van de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen. De scholen die lid zijn van deze vereniging kenmerken zich door kwalitatief en hoogwaardig onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Dit werd bezegeld met de uitreiking van een fraai certificaat. Klik hier voor het gehele artikel.

Lees verder

December… gezellig

24 november 2018

December, het is een prachtige maand, veel gezelligheid en spanning voor de kinderen (en hun ouders). Echter, zo weet ik van het verleden, heeft de decembermaand ook zijn schaduwkant. We kennen ze allemaal, de kinderen waarvoor de drie ‘r-en’ (rust reinheid regelmaat) niet gemiddeld belangrijk zijn maar van een zekere ‘levensbelang’. Kinderen waarvoor het geldt […]

Lees verder