Lezenswaardig

Veilig vliegen (met curriculum.nu)

17 april 2019

Moet gezegd, die 150 leerkrachten en professionals die zich nu al lange tijd bezighouden in projectgroepen hebben minstens zo’n groot hart voor het onderwijs als ieder ander. En ze hebben de allerbeste bedoelingen. (maar goede bedoelingen alleen brengt je niet ver, wist iemand mij gisteren nog te vertellen) Vandaag werd ik gestimuleerd om in de […]

Lees verder

Een kwestie van vertrouwen

12 april 2019

Een interview over ‘besturen’ en ‘leidinggeven’ bij Fluvium. Gepubliceerd in ‘de Staat van de schoolleider’. (het volledige magazine is hier te downloaden)

Lees verder

Van verhaaltjessommen naar effectief rekenen

10 april 2019

“Eerst de basis onder de knie en veel oefenen”- Marcel Schmeier aan het woord. Lees hier het artikel uit Schooljournaal.  

Lees verder

Toets wat onderwezen is

08 april 2019

(onderstaande is te vinden via:klik hier) Het lijkt mij vanzelfsprekend om te toetsen wat onderwezen is. Het heeft weinig zin om in groep 4 van de basisschool de leerlingen te onderwerpen aan een rekentoets waarbij ongelijknamige breuken moeten worden opgeteld. Niemand zal het in zijn hoofd halen om de leerlingen van groep 4 aan zo’n […]

Lees verder

Bericht in de Gelderlander

15 maart 2019

Een pinata voor het nieuwe schoolplein. 

Lees verder

Close reading (onder andere bij Op ’t Hof)

11 maart 2019

Begrijpend lezen is niet alleen cruciaal voor de schoolloopbaan, maar ook voor het latere maatschappelijk functioneren van leerlingen. Het is dan ook niet vreemd dat leesdeskundigen áls Catherine Snow, Reid Lyon, Robert Slavin en Kees Vernooy hameren op het belang van een goede leesvaardigheid en begrijpend lezen de belangrijkste 2le eeuwse vaardigheid noemen. De in […]

Lees verder

Het Dunning-Krugereffect en de vloek van Kennis (Schmeier)

11 maart 2019

Kinderen en volwassenen verschillen van elkaar wat betreft de hoeveelheid kennis die ze bezitten. Leerkrachten zijn experts, leerlingen beginners. Dit heeft belangrijke consequenties voor de dagelijkse lespraktijk en hoe de leerkracht onderwijst. Leerlingen zijn namelijk geen mini- volwassenen. Leerkrachten moeten de leerstof en instructie afstemmen op wat kinderen nodig hebben en niet op hoe zij […]

Lees verder

Column uit Trouw – Iieve ouders, hou je ajb aan het korte-vriendelijke-mailtjes-protocol

21 februari 2019

“Het is toch niet te geloven. Ze mailde mij om half elf en toen begin van de middag nog een keer waarom ik nog niet had gereageerd. Alsof ik onder lestijd daar tijd voor heb. En de inhoud van die mail, nou daar kreeg ik echt slapeloze nachten van!” Ik sta in een winkel en […]

Lees verder

Begrijpend lezen: lage resultaten, slechte motivatie?

15 februari 2019

Helaas is dit op een aantal scholen van ons het geval. Gelukkig zijn er ook mooie ontwikkelingen te noemen. De toenemende belangstelling voor close reading bijvoorbeeld (meer daar over op onze studiedag in oktober). Maar ook het werken met vormgevers. Een van onze scholen heeft daar sinds enige tijd ervaring mee. Een andere school die […]

Lees verder

Staken

08 februari 2019

Ik ben niet voor staken. We hebben het te goed in dit land om echt boos te worden en de straat op te gaan. Ik begrijp de stakingen en protesten in het onderwijs echter wel. Niet iedere leerkracht wil of kan de move maken die ik wel maakte.  Van leerkracht naar intern begeleider, van schoolleider […]

Lees verder