100 medewerkers van 20 (zeer) kleine scholen. Dat is bijna de helft van onze leerkrachten die op een woensdagmiddag werden bijgepraat over het werken met referentiedoelen.
Daar schuilt dus een hele wereld achter van onderzoeksrapporten, dalende opbrengsten en te stellen ambities. Ooit, zo’n 25 jaar geleden deed ik de Pabo. We kunnen wel stellen dat het vak van leerkracht fors is veranderd. In ieder geval wanneer je het vak gedegen wilt uitoefenen.
Immers we weten zoveel meer, we meten, we weten, we kunnen op basis van Evidence information goede lessen verzorgen. En zorgen ervoor dat alle kinderen zich maximaal kunnen ontwikkelen.
Dat vraagt nogal wat van een leerkracht, van een team, een intern-begeleider en een directeur. Dat vraagt om koers, kennis en kwaliteit.
Koers om regie te houden op datgene wat je doet. Als je ambities stelt moet je wel de ruimte krijgen om deze waar te kunnen maken. In de eerste plaats bepaal je dus je gezamenlijke ambitie en daarna schrap je alles wat niet bij die ambitie lijkt te passen.
Dat is regie nemen. Dat is koers houden.
Voor Fluvium geldt dat we ambitieus mogen zijn in het stellen van doelen. We zijn aan de kinderen verplicht om iedereen te leren lezen, rekenen en schrijven. Het lijkt erop (in het algemeen) dat we dat wel eens lijken te vergeten (waarna we de ambities naar beneden toe bijstellen).
Bij het stellen van ambitie en het bepalen van je koers, heb je kennis nodig. Hoe zijn, in dit geval die doelen vastgesteld? Hoe loopt de doorlopende leerlijn? Hoe doe ik met een kind of een klas een stapje terug of een stapje vooruit? En het allerbelangrijkste? Hoe zorg ik er voor dat alle kinderen de doelen halen? Wat is de methodiek daarvoor? (evidence informed?) Het was redelijk schokkend te vernemen dat er geen lesmethode is geschreven op basis van wetenschappelijke kennis van het leren. Dat mogen leerkrachten dus met elkaar zelf gaan bestuderen!
Naast kennis en koers is kwaliteit het allerbelangrijkste ingrediƫnt. Daar sta ik dan te spreken over hoge ambities voor al onze leerlingen. Maar ik weet dat de kwaliteit van het lesgeven in handen ligt van de leerkracht. De ruimte en ondersteuning die een leerkracht ervaart is afhankelijk van de kwaliteit van de directeur. Voor kwaliteit van onderwijs heb je kwaliteit van mensen nodig.
Hoge ambities voor de leerlingen betekent ook hoge ambities voor de leerkracht en de directeur.
Alleen dan kunnen we de negatieve trend in de onderwijsopbrengsten omdraaien.