Ik ben overtuigd van de kracht van het medium ‘Twitter’. Anders dan vele, vaak niet gebruikers, denken is het veel meer dan een vergaarbak van vuilspuwerij. Het is gemakkelijk omdat te omzeilen, ik word er nauwelijks mee geconfronteerd.
Nee, twitter stelt mij in staat om direct te worden geïnformeerd over de (onderwijs)actualiteit. Beleidsmakers, politici en vakbonden verspreiden hun nieuws via twitter met een klein bericht en een link.
Naast de ongevraagde informatie die ik ontvang is twitter voor mij een online hulplijn. Met enige regelmaat meng ik mij in een dialoog en kom ik meer te weten over bepaalde beleidstukken en regelingen .
Door interessante onderwijsmensen te volgen volg ik de ontwikkelingenop de voet. Wat werkt wel, en wat niet? Hoe onderbouwen deze mensen wat werkt? Aan welke wetenschappelijke artikelen relateren zij hun bevindingen? Hiermee volg ik het niet alleen op de voet, maar laat ik mij ook door hen inspireren.
Zoals ik op mijn manier anderen hoop te inspireren en in sommige gevallen uit te dagen tot een pittige dialoog. Niet zelden raak ik zo in contactmet politici. Het leidde in het verleden en zeer recentelijk tot persoonlijke uitnodigingen van Tweede Kamerleden voor een goed gesprek over politiek beleid. Bijvoorbeeld over het lerarentekort, de kleine scholen toeslag en anti-pestprotocollen. Op deze wijze probeer ik mijn invloed op landelijk beleid uit te oefenen. De site www.lerarentekortisnu.nl is daarvan wel het meest succesvolle voorbeeld. Het begon bij een twitterbericht en bereikte alle media en had zo zijn invloed op de discussie in het land.
De kracht van twitter; ik ben er van overtuigd en kom natuurlijk graag in contact met andere medewerkers uit de stichting. Wil je tips hebben om onderwijsmensen te volgen: weet me daarvoor te bereiken. Bijvoorbeeld via twitter: @jeroen_goes