Terugblik op onze Fluvium studiedag
10 oktober 2024
Terwijl onze leerlingen 7 oktober een extra dagje vrij waren hebben wij als Fluvium medewerkers onder elkaar onze jaarlijkse studiedag gehouden. Het was een inspirerende en enerverende dag met ook ruimte voor ontspanning en ontmoeting met elkaar.
Als start was er het uitdagende betoog van psycholoog en systeemtherapeut Steven Pont die ons voorhield dat kinderen met disfunctionerend gedrag niet bestaan. Wel kinderen die met hun gedrag laten zien dat er iets niet goed functioneert. Hij benadrukte op humoristische wijze het belang van de samenleving, het systeem, en dat onze scholen en klassen die samenleving in het klein zijn.
Daarna lieten wij ons inspireren door elkaar. Zo kregen we een inkijkje in het lesgeven aan nieuwkomers op de Nieuwkomersschool in Geldermalsen. De Daltonschool Meester Aafjes liet zien hoe Dalton al overal in het onderwijs te vinden is. Het team van de Springplank gaf uitleg over hoe gewerkt wordt aan inclusief onderwijs met behulp van Human Dynamics. Het verder uitdiepen en internationaliseren van Engels in school kwam aan bod bij de Jan Harmenshof. IKC BinnensteBuiten ging in op de uitdagingen en kansen van een doorgaande lijn bij de opvang van en onderwijs aan kinderen van 0 t/m 13 jaar.
In de twee workshoprondes die voor en na de lunch plaats vonden was er verdieping op burgerschap, groepsgedrag, formatief handelen en laaggeletterdheid. En konden we ons ook sportief of creatief uitleven met de activiteiten Smove , Karikatuurtekenen en VR. Ter afsluiting vestigde de muzikale lezing van liedjesschrijver, spreker en trainer Maud Wilms onze aandacht op inclusie. Ook kinderen met een beperking horen er bij, bij die mini-samenleving op die school in het dorp.
Voor wie de link naar de podcast van Steven Pont over de ontwikkeling van kinderen tussen de 0 en 18 jaar gemist heeft hieronder de link:
https://app.springcast.fm/podcast/nul-18-bennis-en-pontcast
Heb je de evaluatie van deze dag al ingevuld? Zo niet, dan kan dat via dit formulier.

