Schoolbezoek bestuur

kronkel-2

03 november 2024

De komende weken komen we vanuit het bestuur langs de scholen. Samen met Lotte de Rooij en Ineke van Beuzekom ga ik in gesprek met de directeur, intern begeleider en mogelijk ook met het team/de teamleden. Dat doen we in het kader van onze koers en onze nieuwe bovenschoolse kwaliteitscyclus. We zijn nieuwsgierig naar de kwaliteit van de school. Waar zie en merk je deze kwaliteit? Wat gaat goed en wat heeft aandacht nodig? En waar kunnen wij, vanuit het bestuursbureau, bij ondersteunen?

Waarom schoolbezoek/reflectieve dialoog tussen school en bestuur?

  • Wij zien jou, we zien jouw school, we zien elkaar, we laten onszelf zien, we kennen elkaars rollen.
  • We geloven in een kwaliteitscultuur die (mede) ontstaat in het samenspel tussen scholen en bestuur/staf, lerend van en met elkaar, ieder vanuit de eigen rol,
  • We reflecteren samen op het benodigde leiderschap, de benodigde professionele ruimte/autonomie en de benodigde grenzen van ons speelveld.
  • We geloven dat de complexe vraagstukken die in scholen spelen alleen opgelost kunnen worden in samenspel.
  • We vragen, ontvangen en geven feedback op elkaar, daar worden we beter van.
  • We maken samen de ontwikkelingen vanuit het koersplan en de school- en jaarplannen zichtbaar en bespreekbaar.
  • De bestuurder (Pim) is eindverantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Hij moet die verantwoordelijkheid kunnen nemen en goed geïnformeerd zijn (geïnformeerd vertrouwen). Via de waarderende en reflectieve dialoog met directie/IB-er (team) krijgt de bestuurder inzicht in de onderwijskwaliteit en de kwaliteit van de kwaliteitszorg van de school. En daarmee kan hij zich verantwoorden aan onze stakeholders (o.a. GMR, RvT, samenwerkingsverband, onderwijsregio, gemeenten, sectorraden, onderwijsinspectie). 

Waar hebben wij het dan over met elkaar? 

Wellicht merk je niet dat wij in de school zijn/ langskomen. Omdat het niet je werkdag is. Of omdat je niet direct betrokken bent bij de gesprekken. Om je een indruk te geven, hier hebben wij het over/ dit zijn onze vragen:

  1.  Hoe verliep de evaluatie op school/in het team van de afgelopen onderwijsperiode? Wat waren de resultaten (meetbaar en merkbaar)? Hoe verliep vervolgens de duiding van die resultaten en de evaluatieve dialoog in het team? Wat vroeg dat van jullie (bege)leiderschap? Wat zijn nu de vervolgstappen?
  2. Wat is de relatie tussen de vervolgstappen en de ambities/missie van de school en de thema’s uit het Koersplan? Iets meer uitzoomen: Wat is de relatie tussen jaarplan, scholingsplan en beleidsrijke begroting en de ambities/missie van de school en de thema’s uit het Koersplan?
  3. Wat is jullie meest complexe vraagstuk op dit moment? Een hoofdbreker/dilemma waar we samen over kunnen nadenken.
  4. We reflecteren op onze rollen, leiderschap en professionele ruimte (het speelveld in de besturingsfilosofie) in de schoolontwikkeling. We vragen en geven feedback aan elkaar.
Tot ziens op je school!
Pim