Oproep aan de informateur: ‘Pedagogisch perspectief als fundament voor onderwijsbeleid’

kronkel-2

06 december 2025

De profielorganisaties (o.a. VOS-ABB) doen een dringende oproep aan informateur Sybrand van Haersma Buma: maak in de kabinetsformatie duidelijke, langjarige keuzes voor sterk onderwijs. In onze brief vragen we om onderwijs de plek te geven die het verdient, met beleid dat uitgaat van wat leerlingen en leraren écht nodig hebben. Daarmee sluiten we aan bij eerdere signalen uit het onderwijsveld, waaronder de brief van de Onderwijsraad. Wij benadrukken daarbij vooral het belang van een stevig pedagogisch perspectief als fundament van elk onderwijsbeleid. De diverse profielorganisaties benadrukken dat urgente problemen zoals lerarentekorten, dalende leerresultaten en kansenongelijkheid alleen kunnen worden aangepakt wanneer het pedagogisch perspectief (oftewel menswording) het vertrekpunt wordt. Een betere balans tussen persoonsvorming, kwalificatie en socialisatie zijn daarbij gewenst.

Dat betekent: ruimte en vertrouwen voor leraren, en beleid dat uitgaat van brede vorming van leerlingen: niet van steeds meer regels en ad-hocmaatregelen.

lees hier de volledige brief