Bestuurlijk portret; uitnodiging voor dialoog op 25 november

kronkel-2

31 oktober 2025

Op dinsdag 25 november wordt er een bestuurlijk portret gemaakt van mij als bestuurder en ik vraag enkelen van jullie om daar een bijdrage aan te leveren. Dan kan alleen als je iets van mij weet, mij inmiddels enigszins kent en over mij kan vertellen 🙂

Waarom een portret?

Een portret dient als een spiegel voor de bestuurder en helpt mijn handelen te ontwikkelen, volgens de ‘Manifest items*’. Het geeft inzicht in mijn persoonlijke en professionele groei.

Bij ‘Leve het Onderwijs’ geloven wij dat besturen volgens de items van het Manifest* leidt tot beter en vooral tot leuker onderwijs voor onze professionals. Als bestuurders hebben wij vooral onszelf als instrument. Dit portret ondersteunt bovendien niet alleen de individuele bestuurder, maar ook de hele organisatie.

Werkwijze

Twee collega-bestuurders (zie het als auditoren) voeren op 25 november gesprekken met diverse collega’s uit onze organisatie. Vooraf lezen zij een aantal documenten van Fluvium (o.a. onze koers en de besturingsfilosofie). De bestuurder stelt vooraf een zelfevaluatie op n.a.v. de manifestitems. Ook stelt de bestuurder vooraf een centrale vraag.

Wil je meedoen?

Op dinsdag 25 november komen twee collega-bestuurders van ‘Leve Het Onderwijs’ interviews afnemen. Het zou fijn zijn als er leerkrachten, directeuren, stafbureau medewerkers, GMR leden, RvT leden en andere stakeholders mee willen doen. Het kost je een uurtje op dinsdag 25 november (ergens tussen 10u en 15u, ik realiseer mij dat dit onder schooltijd is….). Locatie stafbureau.

Graag opgeven bij Wendy vd Velden (w.vandervelden@fluvium.nl).     Dank!

Resultaat

Eindproduct aan het einde van de dag is een zelfevaluatie, externe reflectie door portret-team, reflectie door alle deelnemers, reflectie geportretteerde bestuurder op centrale vraag. Ingrediënten voor ontwikkeling van de bestuurder en onze organisatie. Met uiteindelijk een portret, geplaatst op de website van Leve Het Onderwijs.

Pim Spijker

 

Meer informatie

Meer lezen over bestuurlijke portretten en voorbeelden:

https://levehetonderwijs.nl/bestuurlijke-portretten/

*De Manifest items van Leve Het Onderwijs:

  1. Van controle naar vertrouwen
  2. Intrinsieke motivatie
  3. Je willen verantwoorden/ transparant zijn als beroepsgroep
  4. Eigen ontwikkeling: de bestuurder als persoon
  5. Waarden toevoegen/ voor- en naleven
  6. Dialoog

https://levehetonderwijs.nl/ons-manifest-leve-het-onderwijs/